میتسوبیشی پاجرو با قدرت و طراحی استثنایی، به حراجی میرود /عکس

امیرمسعود عابدین: وقتی نام میتسوبیشی و اوولوشن کنار هم میآید، اکثر علاقهمندان بلافاصله لنسر اوو را به خاطر میآورند؛ خودرویی توربوشارژ، جنگنده و ساختهشده برای پیستهای رالی. اما دههها قبل، ژاپنیها یک خودروی افسانهای دیگر هم داشتند؛ خودرویی که نه برای پیچهای آسفالت، بلکه برای غرش روی شنهای داغ آفریقا ساخته شد. پاجرو اوولوشن ۱۹۹۷، نسخهای نادر از یک شاسیبلند مسابقهای واقعی است؛ ماشینی که میتسوبیشی را به قهرمانیهای تاریخی در رالی پاریس داکار رساند.
مزایده یک قهرمان

نسخهای که اکنون در Bring a Trailer عرضه شده، یکی از حدود ۲۷۰۰ دستگاهی است که برای دریافت تایید همولوگیشن تولید شد؛ شاسیبلندی که به اندازه لنسر اوو عملکردمحور است، اما با بدنی مقاوم و قلب V۶ که برای ماراتنهای بیرحم آفرود به دنیا آمده.
پاجرو بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۷ دوازده بار قهرمان داکار شد و سال ۱۹۹۷ (سال عرضه نسخه جادهای اوولوشن) سر آغاز عصری بود که این SUV جهشی بزرگ در موفقیتهای میتسوبیشی ایجاد کرد. تنها یک سال بعد، نسخه مسابقهای این خودرو با قدرتی مثالزدنی پیروز رالی ۱۹۹۸ شد.

زیر بدنه عضلانی و گلگیرهای پهنش، یک موتور ۳٫۵ لیتری V۶ با زمانبندی متغیر سوپاپها قرار دارد که در زمان عرضه ۲۷۶ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این قلب تپنده با یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک همراه شده و توان را به هر چهار چرخ منتقل میکند. دیفرانسیلهای لغزش محدود جلو و عقب، بهاضافه یک دیفرانسیل مرکزی قفلشونده، به این خودرو توانایی حیرتانگیری روی سطوح مختلف میدهد.

طراحی بیرونیاش هم کاملا فریاد میزند که این یک شاسیبلند معمولی نیست: گلگیرهای جعبهای، بادیکیت پهن و سقفی که حال و هوای ماشینهای خشن را تداعی میکند. رنگ نقرهای این نمونه، جذابیتش را دوچندان کرده است. پاجرو اوو ترکیبی از کیفیت بینظیر دوران طلایی JDM و تجربهای است که فقط سالها آفرود حرفهای میتواند شکل دهد.

این خودرو حدود ۱۳۵ هزار مایل (۲۱۷ هزار کیلومتر) کار کرده؛ رقمی که شاید برای یک توربوی کوچک دغدغهساز باشد، اما برای یک V۶ ساختهشده برای داکار، تنها یک گرم کردن ساده محسوب میشود.
در عصری که میتسوبیشی تقریبا به طور کامل از ساخت ماشینهای اسپرت فاصله گرفته، دیدن چنین مدلی یادآور روزهایی است که لوگوی الماس مانند این خودروساز مترادف قدرت و عملکرد بود. حالا این شانس وجود دارد که یکی از همان افسانهها دوباره صاحب جدیدی پیدا کند. مزایده این خودرو در ۲۶ نوامبر به پایان میرسد.
منبع: caranddriver
۲۲۷۳۲۲



