«غبارزدگان» پلی میان دو جهان سینما و ادبیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیین " رونمایی و امضای" رمان " غبارزدگان" نوشته امیر ابراهیم جلالیان عصر روز جمعه ۱۴۰۴/۱/۲۹ در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی " فرهنگان فرشته" برگزار شد.
این آیین فرهنگی با حضور علاقمندان حوزه فرهنگ و اعضایی از جامعه منتقدین سینمایی و منتقدان ادبی برگزار شد دو منتقد ادبی و دو کارشناس عرصه سینما در خصوص این رمان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای جلسه سحر عصرآزاد منتقد عرصه سینما که اداره جلسه را هم همزمان بر عهده داشت ضمن معرفی کتاب و سویه نوستالژیک تر کتاب برای متولدین دهه هایی که زمان وقوع رخدادهای داستان را از نزدیک لمس کرده اند از امیر ابراهیم جلالیان به عنوان چهره ای یاد کرد که توانسته میان دو جهان سینما و ادبیات پل اتصال برقرار کند.در ادامه جلالیان که در جلسه رونمایی از سومین رمان خود سخن می گفت ضمن اشاره به دیدگاه خود مبنی بر مخالفت با کلیت جنگ و توصیف این پدیده شوم به عنوان از بین برنده عشق، خاطره، اقلیم و… همچنین. از مشکلات انتشار کتاب و طولانی شدن زمان اخذ مجوز کتاب بنا به ممیزی های وزارت ارشاد در دولت قبل صحبت کرد و ابراز امیدواری کرد که روزی سایه سنگین سانسور و ممیزی از سر سینما، ادبیات و فرهنگ ایران برداشته شود.
مازیار معاونی منتقد سینما دیگر سخنران جلسه بود که ضمن جذاب توصیف کردن گونه ادبی رمان به ویژه رمان هایی که دستمایه سیاسی/ نوستالژیک را برای روایت خود برگزیده اند غبارزدگان را به مثابه کتابی دانست که خواننده اش را از لابلای یک روایت طولانی چند دهه ای از اواسط دهه پنجاه تا نیمه های دهه هفتاد عبور می دهد گویی که خواننده کتب متعدد تاریخ سیاسی بوده است. معاونی، حمید شایان ( قهرمان رمان) را از منظری معادل کاراکتر سینمایی حاج کاظم دانست که البته بر خلاف حاج کاظم ایدئولوژیک حاتمی کیا بیشتر یک قهرمان ناراضی بازگشته از جنگ با سویه های ملی/میهنی است.
الهام فلاح منتقد شناخته شده عرصه ادبیات و نویسنده رمان اسب چوبی، چهارمین سخنران نشست بود که با یادآوری مصادیقی از تاریخ معاصر به ویژه رویدادهای مرتبط با جنگ هشت ساله با عراق، گستره رمان غبارزدگان و به شکل کلی کتاب های دربرگیرنده فرازهایی از تاریخ معاصر را نه تنها متولدین آن ادوار که به تمام نسل های خواننده این قبیل کتب مرتبط دانست و دامنه تاثیرات رخدادهای مهم سیاسی/ اجتماعی را دامنه ای گسترده دانست که اثرات آن به این آسانی ها از اذهان نسل های مختلف پاک نخواهد شد.
مسعود بربر دیگر منتقد صاحب نام ادبی نیز در صحبت های خود با اشاره به زمان شروع وقایع رمان در دهه پنجاه خورشیدی و برشمردن الگوی سفر قهرمان مطابق آموزه های کلاسیک، رمان غبارزدگان را شرح زندگی گروهی از ایرانیان توصیف کرد که در دوران نظام سیاسی کنونی می زیسته اند و ناگزیر برای شرح زندگی آنان در دوران نظام فعلی باید دوران سیاسی پیشین کشور و شرایطی که در آن بازه زمانی داشته اند هم روایت می شده که به اعتقاد بربر این اتفاق در غبارزدگان به درستی افتاده است
بحث و تبادل نظر در خصوص تازه ترین رمان امیرابراهیم جلالیان با اشاره سحرعصر آزادبه ساختار روایی رمان و تقارن رمان از منظر دو نوع اسارتی که قهرمان رمان در حال و گذشته و داخل و خارج از کشور درگیر کرده را آورده ای ارزشمند و فراتر از روایت صرف زندگی حمید شایان ( قهرمان رمان) قلمداد کرد، مازیار معاونی از جملات پرمغز در جای جای رمان سخن گفت که همچون موتیف های روایی تکرار شونده ای با ارجاع های متعدد نوستالژیک به نمایشی شدن و پختگی رمان کمک کرده اند و سخنان خود را با شوک پایانی رمان در تغییر زاویه دید راوی و شباهت آن با تغییر زاویه دید در فیلم " همه می دانند" ساخته اصغر فرهادی که مخاطب را با یک سیلی محکم از رخوت بیدار می کند به پایان برد، الهام فلاح نیز با اشاره به تغییر زاویه دید روایی، این چنین تغییری را بنا به ضرورت های دارم درست و لازم توصیف کرد و از اسطوره تقابل پدر و پسر در فصل پایانی رمان آن را در ادامه چنین تقابل هایی در ادبیات کلاسیک ایران و یونان البته با در نظر گرفتن تفاوتهایی از منظر پدرکشی یا پسرکشی تلقی نمود. مسعود بربر با نام بردن از وینگشتاین فیلسوف و زبان شناس نامدار اتریشی، بازی های زبانی و تغییر زبان را از مقولات مهم اجتماعی که حتی قدرت تغییر سرنوشت یک ملت دارند دانست و شخصیت های رمان را از منظر تن دادن به تغییر زبان و بازی های زبانی به گونه های متفاوتی تقسیم بندی کرد.
جلسه با جمع بندی سحرعصرآزاد، و دیکر منتقدین و با اظهار نظر حضار و امضای کتاب توسط نویسنده به پایان رسید و در نهایت غبارزدگان را یک رمان موفق و تاثیرگذار شمردند.
۵۷۵۷