رپورتاژ

معرفی کانکتور و انواع آن

کانکتور چیست؟

 

بهترین راه برای متصل کردن دو سیم به یکدیگر کمک گرفتن از کانکتور، رابط یا همان ترمینال برق است. این وسیله به نحوی طراحی شده که سیم می تواند به دو شکل وارد آن شود؛ یا به شکل مستقیم که زیر پیچ محکم می شود یا با قرار گرفتن در زیر صفحه فلزی. معمولا جهت نگهداری از صدمات احتمالی و پاره شدن سیم ها صفحه ای فلزی زیر سیم قرار می دهند. این صفحه به وسیله چند پیچ به ترمینال برق محکم می شود. به بیانی دیگر، رابط ها یک نوع عایق روکش نیز اطلاق می شوند که تمام سیم و کابل ها را در درون خود جای داده و از برق گرفتگی جلوگیری می کنند. نحوه استفاده از این رابط به این نحو است که باید بخشی از روکش کابل را از روی آن برداریم و بعد آن را داخل خانه مورد نظر جای بدهیم. در نهایت پیچ ها سیم را به رابط متصل کرده و آن را محکم نگه می دارند. (معرفی قطعات smd)

چند مدل اتصال دهنده
چند مدل اتصال دهنده

انواع کانکتور ؟

کانکتور دارای انواع مختلفی است که می توان هر یک از آنها را در حوزه های مختلف صنعتی و حتی خانگی مورد استفاده قرار داد. این رابط ها را از نقطه نظر شکل، سایز، کارایی و قیمت می توان گروه بندی کرد. رابط DIN، انواع رابط های هوزینگ، اتصال دهنده مولکس و  غیره از جمله رابط هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

کانکتور مولکسی چیست؟

کانکتور مولکسی یک اصطلاح متداول در حوزه برق و برق رسانی است. از این رابط برای برقراری اتصالات کابلی در تجهیزات مختلف استفاده می کنند. چنانچه تکنسین بخواهد بین پین و سوکت دوتکه اتصال برقرار کند، می تواند از این رابط کمک بگیرد. اولین نمونه هایی که توسط برند مولکس طراحی و ساخته شد به سال 1950 بر می گردد. این قطعه ابتدا مورد مصرف کارخانه های تولید لوازم خانگی قرار  گرفت اما پس از مدتی دامنه کاربرد آنها  تا صنایع مهم و تاثیرگذاری مانند خودروسازی و رایانه های شخصی نیز امتداد یافت.

کانکتور مخابراتی چیست؟

کانکتور مخابراتی را معمولا در انتهای سیم هایی که در حوزه مخابرات به کار می برند، مورد استفاده قرار می دهند. این رابط ها بیشتر برای انتقال داده ها و سرویس های تلفنی طراحی شده اند. شما می توانید انواع این رابط ها را در منازل و دفاتر کاری مشاهده نمایید. این رابط ها را با نام Registered Juke یا  RJمی شناسند

کانکتور مینیاتوری ph چیست؟

کانکتور مینیاتوری پی اچ یا همان سوکت مخابراتی در بردهای حسگر و میکروکنترلر ها مورد استفاده قرار می گیرد. رابط پی اچ به شکل کوچک و به اصطلاح مینیاتوری طراحی می شود. سایز این رابط ها تنها دو تا ده پین می باشد. از این رابط های خیلی کوچک می توان در اتصال قطعات برقی استفاده کرد. برای تهیه و خرید کانکتور مینیاتوری پی اچ می توانید قسمت های دیگر همین وب سایت را مشاهده نمایید.

کانکتور پاور بدون قفل 3/96 میلی‌متر چیست؟

کانکتور پاور بدون قفل 3/96 میلی‌متر نیز مانند دیگر رابط ها به منظور برقراری اتصال قسمت های گوناگون مدارها به کار گرفته می شود. همان طور که از اسم این رابط مشخص است، در سازه این محصول قفلی طراحی شده که می تواند قطعه را به خوبی به بدنه دستگاه برقی متصل کند.

رابط ایی ال بین راهی
رابط ایی ال بین راهی

کانکتور el بین راهی 4/5 میلیمتر  چیست؟

کانکتور ایی ال بین راهی رابطی است که به شکل مادگی و نری تولید می شود. به فاصله دو قسمت اتصال در این رابط ها گام یا Pich هم می گویند. خوب است بدانید، فاصله مرکز دو قسمت اتصال در انواع رابط های ایی ال با هم فرق دارند. بنابراین هنگام خرید این محصول به نوع دستگاه و فعالیتی که به عهده دارید با کارشناسان فروش این محصول گفتگو کنید. کارشناسان فروش کانکتور در این صفحه می توانند شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی کنند.

کانکتور دین کانکتور چیست؟

کانکتور دین را به شکل دایره ای تولید می کنند. پین ها نیز به همین ترتیب به شکل دایره مرتب می شوند. این نوع برقراری به شکل وسیعی در صفحه کلیدهای کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، سازه های MIDI و دیگر دستگاه های تخصصی نیز از این رابط ها بهره می ببرند. گونه دیگر این رابط دین، مینی دین می باشد. رابط های دین فیبر نوری نیز در سه نوع سینگل مد یو پی سی، سینگل مد ای پی سی، و مولتی مد ای پی سی طراحی می شوند. کاربرد همه این رابط ها در شبکه های مخابراتی بوده و می توان از آنها در دوربین های مدار بسته نیز  استفاده کرد.

کانکتور هوزینگ 2/54 میلیمتر &TJC چیست؟

کانکتور هوزینگ 2/54 میلیمتر &TJC در ردیف انواع اتصال دهنده ها قرار می گیرد. این محصول دارای ویژگی هایی است که آن را از بقیه رابط ها متمایز می کند. این محصول دارای دو ردیف دو تایی پین بوده که با پایه ها به اندازه 2/54 میلی متر فاصله دارد. این دسته از قطعات در زیر مجموعه محصولات فیبر نوری قرار می گیرند

کانکتور هوزینگ 2/5 میلیمتر &TJC چیست؟

کانکتور هوزینگ 2/5 میلیمتر &TJC در ساخت لوازم خانگی، دوچرخه های الکتریکی، خانه های هوشمند به کار می رود. همچنین از این قطعات می توان در بردهای مدار چاپی نیز استفاده کرد. اتومبیل هایی که با انرژی نو کار می کنند نیز به این نوع  محصول وابسته هستند. حمام های هوشمند، رایانه ها و غیره نیز نیازمند این قطعه کارآمد و مفید می باشند.

کانکتور هوزینگ 2 میلیمتر &TJC چیست؟

کانکتور هوزینگ دو میلیمتر &TJC برای متصل کردن موقت مدارات برقی به صورت آزمایشی طراحی شده است. اغلب، این رابط به پین هدر نری وصل شده و جهت برقراری برق به انواع موتورها و انداستاپ و سایر قطعات بردهای برقی به کار گرفته می شود.

رابط پین گرد
رابط پین گرد

کانکتور پین گرد چیست؟

کانکتور پین گرد، یکی دیگر از خانواده های رابط برق و برق رسانی در این حوزه می باشد. این نوع رابط که به شکل گرد طراحی شده است، دارای سه قطعه می باشد. یک قطعه از این محصول به صورت مادگی سر کابلی بوده و از جنس پلاستیک ساخته می شود. قطعه دیگر نیز به صورت نری ساخته شده و جنس آن نیز از پلاستیک می باشد. قطعه سوم نیز دارای فلز سر سیم بوده که به آن پین گرد یا 5264 می گویند.

کانکتور SM بین راهی 2/5 میلیمتر چیست؟

کانکتور اس ام بین راهی به صورت دو طرفه طراحی و تولید می شود. یک طرف این اتصال دهنده، نوع A نام دارد که به آن نری نیز می گویند. طرف دیگر این رابط نیز با حرف Y طراحی شده و شکل آن به صورت مادگی است. این قطعات به این شکل طراحی شده اند که فاصله هر پایه به اندازه دو و نیم میلیمتر می باشد. دامنه ولتاژ پذیرفته شده دویست و پنجاه ولت دی سی یا ای سی می باشد. بیشترین جریان قابل تحمل برای این محصول سه آمپر است

کانکتور VH  بین راهی 3/96  میلیمتر چیست

کانکتور VH  بین راهی 3/96  نیز مثل بسیاری دیگر  از ترمینال هایی که در این متن معرفی شد، دارای نری و مادگی است. این قطعات اغلب روی برد لحیم می شوند و با قرار گرفتن نری در مادگی جریان برق وصل می شود. حضور این قطعه در دستگاه های برقی باعث می شود تا سیم ها بهتر از هر زمانی عمل برق رسانی را انجام دهند. این رابط همچنین دارای لبه پلاستیکی بوده و قابلیت قفل شدن از ویژگی های آن است. از این محصول در تجهیزاتی استفاده می شود که در آن تکانه و لرزش وجود داشته باشد.

کانکتور بین راهی  L6/2 چیست؟

کانکتور بین راهی  L6/2  مانند دیگر اتصال دهنده ها در دو جنسیت نر و ماده طراحی و ساخته می شود. قسمت نرینه این محصول دارای سوزن های فلزی بیشماری است که بسیار ریز ساخته شده اند. این سوزن ها که پین نامیده می شوند، برای برقراری اتصال در فرورفتگی های قسمت مادگی است. این اتصال باید در یک مسیر مشخص صورت گیرد و گرنه ارتباط به درستی شکل نمی گیرد. بیشترین مقدار برقی که این رابط می تواند از خود بگذراند، برابر با دوازده آمپر می باشد. اگر برق بیشتری از این قطعه عبور کند، به طور حتم به دستگاه آسیب وارد خواهد شد.

رابط های یک میلیمتری
رابط های یک میلیمتری

کانکتور 1میلیمتر SH  چیست؟

کانکتور 1میلیمتر SH  از انواع دیگر قطعاتی می باشد که به منظور انتقال برق در مدارها و بردهای الکتریکی رایانه‌های شخصی و صنعتی طراحی شده است. این رابط در سایز و انواع مختلف ساخته می شود و کاربردهای گوناگونی نیز دارد. هر چه میزان کیفیت قطعات استفاده شده در اتصال دهنده ها بهتر باشد، قیمت کانکتور نیز به همان اندازه تغییر خواهد کرد.

کانکتور 25/1 میلیمتر FH  چیست؟

 

کانکتور 1/25 میلیمتر FH را می توان در بسیاری از تجهیزات و دستگاه های مختلف به کار گرفت. این نوع قطعه را می توان در معیارها و استانداردهای گوناگون طراحی و تولید کرد. استانداردهای60389 E و 20812      LR  از جمله استانداردهایی هستند که این نوع محصول از آنها پیروی می کند. توجه به مدل، اندازه و استاندارد این قطعه نکات مهمی هستند که در هنگام خرید باید به آنها توجه داشت. این محصول همچنین، به نام های پی بی یا اف اچ نیز معروف است. از آنجا که این رابط دارای فواصل ریز و مینیاتوری می باشد، می توان از آن در انواع بردها کمک گرفت. این ویژگی باعث می شود تا این قطعه در بردها جای کمی را به خود اختصاص دهد.

از این رابط می توان در اتصال جریان برق بین قطعات گوناگون رایانه ها و وسایل برقی کمک گرفت. رابط اف اچ نیز دارای دو جنس مادگی و نری بوده که بخش نری دارای سوزن های فلزی تیزی است که باید در حفره های مادگی فرو برود. توزیع کانکتور اف اچ و دیگر اتصال دهنده های حوزه برق و مخابرات توسط شرکت یکتا الکترونیک انجام می شود.

کانکتور 5/1 میلیمتر ZH  چیست؟

کانکتور 5/1 میلیمتر ZH نیز نوعی رابط مینیاتوری است که در اندازه های بسیار ظریف ساخته می شود. این محصول دارای پایه هایی با فاصله تنها یک و نیم میلیمتر می باشد. نوع پایه هایی که برای این نوع اتصال دهنده در نظر گرفته اند، دیپ می باشد. حداقل تعداد سفارش این محصول، ده عدد است. وب سایتی که در حال مطالعه آن هستید، پخش انواع کانکتور را به عهده دارد. کافی است برای تهیه این کالا فرم های مخصوصی را که در این وب سایت موجود هستند، به درستی پر کنید. سپس بعد از پرداخت وجه از درگاه الکترونیکی سفارش خود را نهایی کنید.

رابط میکرو ای تی ایکس
رابط میکرو ای تی ایکس

کانکتور MICRO ATX چیست؟

کانکتور میکرو ای تی ایکس، دارای سه بخش گوناگون است. قسمت های مادگی، سر سیم و نری از جمله قسمت های این رابط می باشند. رابط میکرو ای تی ایکس از سوزن های ظریفی به نام پین ساخته شده که برقراری جریان برق را فراهم می کند. این سوزن ها باید در سوراخ های مادگی جای گرفته تا جریان برق برقرار شود. سوزن های نری باید در مسیر معین و درست و در قسمت مادگی جای بگیرند و گرنه اتصال حاصل نمی شود. این مشخصه باعث شده است تا این رابط از یک پلاریته معینی برخوردار شود. برای اتصال دو قسمت نری و مادگی در یک مسیر معین، لازم است که در حاشیه قسمت نری یک زائده کوچکی طراحی و ساخته شود.

خوب است بدانید، این کانکتور در ردیف انواع رابط های ای تی ایکس بوده و در سال 1995 به وسیله شرکت اینتل ساخته شده است. منظور از ساخت این قطعه بهتر شدن عملکرد مادربردهای کوچکی هستند که در رایانه های شخصی به کار گرفته می شوند. همچنین کامپیوترهای صنعتی نیز برای کارایی بهتر به این محصول وابسته هستند.

کانکتور مینیاتوری دو ردیفه  PHD چیست؟

کانکتور مینیاتوری دو ردیفه پی اچ دی نیز برای برقراری کابل اطلاعات هشبرد به برد مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه این اتصال دهنده، هدایت اطلاعات از برد هشبرد به برد با کمک کابل و سیم های مخصوص است. این وسیله در حوزه استخراج بیت کویین و در دستگاه ماینر نصب و به کار گرفته می شود. اگر قصد خرید سوکت های کانکتور را دارید یا اینکه می‌خواهید درباره قیمت اتصال دهنده ها اطلاعات دقیقی به دست آورید، حتما با کارشناسان این صفحه در ارتباط باشید.

سوکت ماینر چیست؟

به انتهای مبحث امروز رسیدیم. برای حسن ختام به بررسی سوکت ماینر می پردازیم. این قطعه برای متصل کردن پاور ماینر به هش بردها و کنترل برد دستگاه ماینر به کار گرفته می شود. وظیفه اصلی این محصول هدایت و رساندن جریان برق با ولتاژ دوازده ولت از پاور ماینر به هشبردها است. این قطعه که به شکل کابل طراحی شده، از یک بخش فلزی برخوردار می باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا