پاشایی : واقعیتی هست به نام نمایندگان مجلس، واقعیتی هست به نام ائمه محترم جمعه، واقعیتی هست به نام فرمانداران عزیز !

 ببینید ما کارگزار این دولت هستیم و در استان نماینده عالی دولت، استاندار محترم آذربایجان شرقی است و ما سیاست های دولت را در بخش آموزش و پرورش پی گیری و انجام می دهیم/ واقعیتی هست به نام نمایندگان مجلس، واقعیتی هست به نام ائمه محترم جمعه، واقعیتی هست به نام فرمانداران عزیز/ یک سال فقط در مدرسه بودم بیست و هشت سال در نظام اداری آموزش و پرورش مسئولیت گرفتم در همه ی دولت ها ، ولی در دولت آقای احمدی نژاد فضایی نشد ؛ رفتم دانشگاه آزاد تبریز و معاون دانشگاه آزاد تبریز بودم  . در همه ی دولت ها درون مجموعه ی آموزش و پرورش بودم / ببینید آقای پاشایی عزیز اینکه نمایندگان دخالت داشته و خواهند داشت این یک واقعیت هست فرمانداران، ائمه محترم جماعات ، لابی های پشت پرده ، این واقعیت آموزش و پرورش ماست و فعلا نمی شود کاری کرد ولی مقدار دخالت نسبی بوده یعنی در زمانی بیشتر و در زمانی کمتر بوده؛ بسته به اقتدار مدیریتی مدیران دارد/ چابک سازی به ساختار برمی گردد . اغلب مشاوران من افتخاری کار می کنند به غیر از سه نفر بقیه یک ریال هم پول نمی دهیم/ در استان ما معلم بدون ابلاغ ،مدیر بدون برنامه و دانش آموز معطل نیست....

گفت و گوی صدای معلم با جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

پاشایی :

همین کار را انجام می دهیم ،  این جوری انجام می دهیم .

صدای معلم :

لطفا  آمار ؟

پاشایی :

164 روستا

صدای معلم :

نه . منظور این است که در کل استان بودجه خرید خدمات آموزشی و آمار خرید خدمات آموزشی چقدر است ؟

 پاشایی :

الان دقیق یادم نیست ، آقای شاطریان هم هستند می توانند بهتر بگویند. در سال های گذشته فکر کنم  نزدیک به 2 میلیارد . البته در این عدد تشخیصی و استنباطی من است باید بپرسم .

صدای معلم :

برای تحت پوشش چند دانش آموز ؟

پاشایی :

تحت پوشش نه ، ببینید این دوره کاری کردیم به نام بسته ی حمایتی ،بسته ی حمایتی معنی اش چیست ؟ خرید صندلی های خالی مدارس غیردولتی در سراسر کشور گفته بود که مثلا یک دانش آموز قیمت تمام شده اش چند است؟ مثلا نصفش را بدهیم به مدرسه های غیر دولتی کار را انجام دهد . ما در این استان با این روش انجام دادیم که یک نفر  دو نفر  را زیر پوشش ببریم ، این همان ابتکار این استان است شما می توانید بنویسید که: در این استان این جوری شده ، در استان های دیگر هم است؟ شاید از ما کپی برداری کردند.

صدای معلم :

آقای فانی برای هر دانش آموز هزینه ی بیش از 2 میلیون تومان در سال برآورد کرده است . آقای زینی وند و مدیران مشارکت های غیردولتی بیان می کنند که با 600 هزار تومان می توانند خرید خدمات آموزشی را انجام دهند با کیفیت بهتر ، الان در استان ما شاخص خدمات خرید آموزشی ، معیارش ،آمارش مشخص است ؟

 پاشایی :

این را باید آقای شاطریان جواب بدهند .

صدای معلم :

اگر اجازه بفرمایید سوالات را کمی صریح تر طرح کنیم . نقد جدی دیگری که در نسبت به عملکرد شما وجود دارد، فضای شدیدا سیاسی و پارلمانی آموزش و پرورش استان است. بیشتر منتقدین و همچنین بیشتر معلمان، اگر کامنت های صدای معلم یا گروه های مجازی را ببینید، تاکید دارند در عزل و نصب روسا ،نماینده ها دخالت دارند! در انتخابات ، نمایندگان به دید ستادهای انتخاباتی به آموزش و پرورش نگاه می کنند ؛  مصادیقی هم وجود دارد که شما اگر هم همراهی نکرده باشید مقابله نکردید  ؛ مثلا حضور نمایندگان در مدارس جهت سخنرانی و تبلیغ، پخش تشویق های وزارتی که هیچ گونه عکس العملی از جانب شما نداشت! مسائلی که باز به صورت مصداقی بیان می کنیم؛ نماینده تحت فشار، توانسته رییس دلخواهش را بیآورد و فلان رییس فلان مدیر را تغییر داد و این جور مسایل .... که شما می توانید بیشتر توضیح دهید.

گفت و گوی صدای معلم با جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی   پاشایی :

ببینید ما کارگزار این دولت هستیم و در استان نماینده عالی دولت، استاندار محترم آذربایجان شرقی است و ما سیاست های دولت را در بخش آموزش و پرورش پی گیری و انجام می دهیم . مطمن باشید اصل کار برنامه ریزی و بی حاشیه بودن و تخصص و تعهد هست در انتصابات ! ولی مطمئن باشید که واقعیتی هست به نام نمایندگان مجلس، واقعیتی هست به نام ائمه محترم جمعه، واقعیتی هست به نام فرمانداران عزیز ! ببینید من روشم این است، من نوزده سال رییس آموزش و پرورش بودم . ادبیات ارتباط با نمایندگان را می دانم کاملا ،فرمانداران محترم را می دانم ، کسی نیستم که بیگانه از این مجموعه باشم . بیست و نه سال سابقه دارم . یک سال فقط در مدرسه بودم بیست و هشت سال در نظام اداری آموزش و پرورش مسئولیت گرفتم در همه ی دولت ها ، ولی در دولت آقای احمدی نژاد فضایی نشد ؛ رفتم دانشگاه آزاد تبریز و معاون دانشگاه آزاد تبریز بودم  . در همه ی دولت ها درون مجموعه ی آموزش و پرورش بودم .

غیر از بخشی از دولت آقای احمدی نژاد، ادبیات را می فهمم .  مطمئن بدانید که صلاح آموزش و پرورش و صلاح نظام اداری آموزش و پرورش و... این جوری عرض بکنم دراین سه سال اگر یک کلمه حرف حاشیه دار اگر داشتید بگویید یک کلمه حرف حاشیه دار نزدم و نمی زنم ، در جلسات روسا، شورای آموزش و پرورش و شورای آموزش  پرورش و شوراهای مختلف ، بسم الله الرحمن الرحیم و موضوع مشخص و السلام ....

اما قطعا کسی را نمی گذارم که مخالف صد در صد فرماندار باشد ، مخالف صد درصد نماینده باشد ، صد درصد مخالف امام جمعه باشد ... ما کسی را می خواهیم کار بکند و از ظرفیت های شهرستان استفاده بکنیم اینکه مثلا کسی می گوید من ارتباط دارم با آقای پاشایی ،از منظر ایشان بله! ولی اینکه آیا بینی و بین الله کسی را صددرصد من آوردم قطعا چنین نیست ولی حتما با فرمانداران هماهنگ می کنم حتما یعنی کسی را برای شهرستان به عنوان رییس  منصوب نکرده ام که با فرماندار محترم به عنوان نماینده ی عالی دولت در آن شهرستان  هماهنگ کرده باشم . فرماندار هم کارگزار این دولت است در مورد نمایندگان، هم آقای فرماندار ، من هم قطعا تعاملاتی داریم ، الان کارهایی که شده من از کجا آورده ام ؟ دستاورد مجموعه است از ظرفیت همه ی نمایندگان از جمله جناب آقای پزشکیان ،افتخاری است برای کشور ما و استان ما، استفاده کردم از ظرفیت نمایندگان استان، رییس مجمع نمایندگان استان، ولی مطمئنا من حالت تضاد پیدا نمی کنم.

صدای معلم :

ببینید آقای پاشایی عزیز اینکه نمایندگان دخالت داشته و خواهند داشت این یک واقعیت هست فرمانداران، ائمه محترم جماعات ، لابی های پشت پرده ، این واقعیت آموزش و پرورش ماست و فعلا نمی شود کاری کرد ولی مقدار دخالت نسبی بوده یعنی در زمانی بیشتر و در زمانی کمتر بوده؛ بسته به اقتدار مدیریتی مدیران دارد  ؛ مثلا در مورد آقای فانی می گفتند به دلیل اینکه با نمایندگان تعاملش خیلی بیشتر و خارج از حد معمول است . مدیر کل را به دلیل فشار نمایندگان عوض می کند ، رییس را عوض می کند همان  گونه  که یک مورد در تبریز خودمان مدیر را بافشار نماینده (مدیر معزول را ) به کار خودش برگرداند ؛ یا مثلا بیان شد مدیر کل استان بوشهر آقای حصیری را به دلیل فشار نمایندگان مجلس عزل کرد !  ولی در مورد آقای نجفی و آقای  حاجی این فشارها کمتر تاثیر گذار بوده است ؛ در مورد شما هم می گویند این فشارها و تاثیرگذاری خارج از حد طبیعی بوده است یعنی اینکه در فلان شهر نماینده دست بگذارد که باید فلان کس را رییس آموزش و پرورش کنید . به هر حال شما چه بخواهید و چه نخواهید حضور نماینده ها در زمان تبلیغات در مدارس ممنوع و غیرقانونی است .

پاشایی : اصلا چنین چیزی نبوده ولی احتمالش هست ، یک مجموعه ی بزرگی است 8000 مدرسه است بخشنامه ی ما ،روش ما ،تاکید ما ،عدم دخالت و عدم حضور داشتن  و استقبال در مدارس است اما احتمال می دهیم مثلا الان من اینجا نشستم شاید در منطقه کاغذ کنان میانه یک بخاری آتش بگیرد ، تاکید کرده ایم ، امضا گرفته ایم اما اتفاقات احتمالی را نمی شود کاری کرد . من قطعا سیاقم این است که ایمنی مدارس حفظ بشود ، شاید اشتباه هم کرده باشیم ،یک نفری تعلل کرده باشد ، یک نفری فرضا یک اقدامی کرده که خارج از دید من می باشد ،خارج از حوزه ی بازرسی من است ،خارج از حوزه ی حراستی من است ....

صدای معلم :

منتقدین و ناظرین معتقدند که این مسایل در خود تبریز و اگر با موافقت شما هم نباشد ، با سکوت شما همراه بوده!! وقتی در مدارس تبریز نمایندگان بزرگ چه سابق و چه فعلی حضور دارند و میزگرد می گذارند ...

پاشایی :

اگر مصداقی هست بگویید ، ممکن است من ندیدم خدای ناکرده دوستان من ،بازرسان من ندیدند .

صدای معلم :

بله . مصداق است ولی قرار نیست ما اینجا اسم ببریم ، اسم نماینده و اسم مدیر مدرسه را بیاوریم ولی این جور مصادیق وجود دارد یا مورد دیگر شما برای دیدار با نمایندگان پیروز شور و هیجان زیادی داشتید که مثلا در مورد نماینده ی شهر خودتان که از کاندیداهایی بود که تا حدودی شائبه وجود داشت و شما همسو با نامزد مخالف ایشان عمل کردید و بعد از پیروزی برای دیدنش و جلب رضایتش به دیدارش رفته بودید و یک سری مذاکراتی داشتید ...

پاشایی :

من به همه ی نمایندگان تبریک گفتم .

صدای معلم :

تبریک گفتن بله، ولی اینکه جلب رضایت کنید فرق می کند.  ببینید جلب رضایت نمایندگان را شما فکر کنم بهتر از من  به عنوان یک مدیر می دانید ، در راستای همین جلب رضایت ، عزل و نصب هایی که در این یک سال  بعد از انتخابات مجلس انجام شده است بیشتر از ده تا رییس جابه جا و تعویض شدند ...  فکر می کنید اینها مرتبط با انتخابات نبودند ؟

پاشایی :

اصلا این جوری نیست ، الان هم درحال تغییر هستیم .

صدای معلم :

این همان پس لرزه های انتخابات نیست ؟

پاشایی :

ببینید فرق می کند .  الان روسایی هستند که از دولت قبل مانده اند و نگه داشتم و بعضی ها را نگه خواهم داشت چرا ؟ چون از عملکردشان راضی هستم ...

صدای معلم :

ببینید آقای پاشایی، ما در صدای معلم و بیشتر کارشناسان بی طرف معتقدند که در آموزش و پرورش نباید سیاسی عمل کرد چه مدیران ، چه مدیر کل ها و چه معاونین چه وزیرها  . می  شود تعدادی از سمت های اصلی را که راهبردی هستند تغییر داد و سیاسی خواند ولی بقیه باید غیر سیاسی باشند . خود شما در دوره ی دولت  اول احمدی نژاد رییس بودید و الان هم هستید بحث عملکرد و توانمندی افراد فارغ از جناح سیاسی است. ولی نقدی که در مورد شما وجود دارد انتصابات سیاسی و همسو با نظر نمایندگان و سیاسیون است یا مثلا افرادی را دوست دارید در حوزه ی مدیریتی خودتان جابه جا کنید  ،فردی را ظرف یک سال سه تا حکم مدیریت می دهید از اینجا به آنجا ،از آنجا به اینجا شما فکر می کنید یک مدیر مدرسه در ظرف سه ماه می تواند فضای یک مدرسه را به دست آورده و کیفیت مدرسه را ارتقا بدهد چه برسد به مدیریت اداره ! این نوع عزل و نصب ها به نوعی شما را و عملکرد شما را مورد نقد قرار می دهد ! خودتان به طور کلی توصیح دهید .

پاشایی :

این کارهایی که من گفتم من  که خودم انجام ندادم یعنی یک سردار باید سرهنگی - سرگردی داشته باشد . کسانی انجام دادند که عوامل من هستند من در بین کسانی که خودم گذاشتم رسیدم به جایی که نباید با آن ها کارکنم ، عملکردشان را نپسندیدم این کار را قطعا انجام خواهم داد چرا ؟ علتش این است که فرصت برای خدمت کم هست ، محدود هست . من امروز هستم فردا نیستم ؛ به خدا در این 29 سال یک لحظه فکر نکردم که امروز کاری بکنم که یک روز اضافه بشود بنابراین ، این را فرصت می دانم برای خدمت گذاری . این شاخص ها قبلا چرا نبودند ؟ کنکور دست من است ؟ دست من نیست که ، سازمان سنجشی است دیگر .....آمارها را باید از سازمان سنجش بگیرید.

صدای معلم :

در مورد کنکور بیشتر افراد معتقدند این یک پروسه ده الی دوازده ساله است .

پاشایی :

مطمئن باشید اگر ستادهای کنکوری که من درست کردم ، اگر توجه به دانش آموزانی که باید می کردند دبیرستان های لازم التوجه و دانش آموزان لازم التوجه ، مطمئن باشید اگر توانسته بودند انجام می دادند .... شاخص کنکور قبل از من کجا بود ؟ الان کجاست ؟ بروید سایت سازمان سنجش ،من خودم هم می فرستم عملکرد استان ها را در کنکور 95 مشاهده بفرمایید . به صورت آماری هم وجود دارد زیر 10 کدام استان ها ؛ زیر صد ، کدام استان ها ؛ زیر هزار ، کدام استان ها برتر هستند و مجموعا کدام استان ها  . قبلا کجا بودیم و الان کجا هستیم ... من باید با عواملم به اینجا برسم . مطمئن باشید که من همزمان نمی توانم در حوزه ی رفاه - حوزه ی آموزشی - حوزه ی پرورشی ..... باشم ، فقط در حوزه ی تربیت بدنی عرض می کنم در این دولت 1200 مدرسه ی روستایی در یک روز به ورزش تجهیز شدند مطمئنا بالاخره این کار می خواهد چرا قبلا نبود ؟

صدای معلم :

آقای پاشایی سوال بعدی اینست که این دستاوردها و عملکردهای شما قابل تقدیر و تشکر می باشد و کسی منکر این نیست ولی اینکه شما سیاست هایی که انجام می دهید باید به قول خودتان در چهارچوب سیاست های دولت و وزیر باشد وزیر و دولت می گوید که ما باید تنظیم نیروی انسانی کنیم ساماندهی کنیم ،نیرو رو کاهش بدهیم . در دوره آقای فانی از یک میلیون و پنجاه هزار نفر رسید به 930 هزار نفر . همان طور که آقای فانی و آقای دانش هم گفتند که اولویت با نیروهای ستادی بود ولی در چارچوب استان شما ، مثالا در مدیر کل های سابق دو یا سه تا مشاور می دیدیم  ،دو سه تا معاون اجرایی .....ولی شما الان نزدیک به 15 یا 20 مشاور و معاون اجرایی در ستاد دارید . بیشتر توضیح می دهید ؟

پاشایی :

این عیب است یا حسن ؟

صدای معلم :

به نظر ما و برنامه های وزارت آموزش و پرورش  ،این عیب است و شاخص های استاندارد ستاد به مدارس یک به پنج باید باشد .

پاشایی :

ببینید اینکه از ظرفیت و توانمندی دیگران برای اجرای سیاست های دولت و آموزش و پرورش  استفاده بکنید این یک ابتکار است .

صدای معلم : 

منظور ما ، چابک سازی سیستم است .

گفت و گوی صدای معلم با جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

پاشایی :

چابک سازی به ساختار برمی گردد . اغلب مشاوران من افتخاری کار می کنند به غیر از سه نفر بقیه یک ریال هم پول نمی دهیم . من توان داشته باشم از ظرفیت حضرتعالی استفاده بکنم این ضعف من هست یا حسن من ؟ ببینید قبل از من  در حوزه ی بازنشستگان اگر یک مورد عملکرد داشتید بگویید ؟ من کسی را گذاشتم برای بازنشستگان ، پدر و مادر یا خودش مشکل داشته باشد فورا می رویم سراغش تا کمک کنیم... اگر نشناسیم و من اطلاع نداشته باشم که هیچ ...مشکلی دارد پدرش فوت شده ،برای سلام و عرض ادب و خدمت می رسیم و کمک مالی هم می کنیم ... من بدانم خوب است یا ندانم ؟ در حالیکه این وظیفه ی ذاتی من نیست اما در رضایت مندی عمومی همکاران قطعا خوب است ،من کسی را گذاشتم که فقط و فقط کارش این است .  در حوزه ی بازنشستگان مثلا مدیر کلی بازنشست شده است 20 سال پیش می آید اداره کل ،هیچ کس ایشان را نمی شناسد ، این در سیستم بد می باشد اما  من یک نفر را گذاشتم هر کسی بیاید با احترام با او برخورد بشود ... در مشارکت های مردمی من نرفتم ببینم کی می آید و کی می رود ...اما نفراتی الحمدلله آنجا هستند ، شبانه روز کار می کنند و الحمدلله کارهایی انجام شده است اینها به نظر من حسن هستند .

صدای معلم :

آقای پاشایی . اینها حسن هستند حالا فکر می کنم بهتر از من می دانید که آمار نیروهای ستادی به نیروهای آموزشی در کل کشور یک به دو است از 930 هزار تا دو سوم اموزشی و بقیه ستادی است .

پاشایی :

مربوط به ساختار است اولا ساختار رو سازمان برنامه و بودجه و اموراداری می گویند آقا اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و اداره آموزش و پرورش تسوج و اداره آموزش و پرورش مرند چند تا نیروی ستادی داشته باشند یک نفر افزایش و یک نفر کاهش در اختیار استان نیست .

صدای معلم :

به صورت استانی در مورد نیروهای ستادی امکان کاهش نیست ؟

پاشایی :

اصلا این جوری نیست . گفتند این استان چند تا معاون داشته باشد ، چند تا مشاور داشته باشد ، چند تا کارشناس داشته باشد و کارشناس مسئول و رییس گروه و رییس اداره و ......

صدای معلم :

با توجه به آمار استان ها انجام نمی شود ؟

پاشایی :

ببینید متناسب با قبلا  دانش آموز ساختار تعریف کردند 10یا 15سال است که دست نزدند مثلا در شهرستان اسکو که زمانی بود 10000 دانش آموز  ، 30 نفر پرسنل دارد ، الان شده 23000 دانش آموز همان 30 نفر پرسنل را دارد اگر 10000 نفر 30 نفر یعنی الان باید هفتاد نفر می شد که نشده . افزایش ساختار اداری ممنوع می باشد بنابراین در دست استان ها  نیست ؛ ساختارها را بستند ،  یک نفر را نه می شود اضافه کرد نه می شود کم کرد.  ببینید ستاد غیر از این پست شماره دار نمی شود فردی آورد نه قبل از من نه بعد از من ،نه من .

صدای معلم :

منظور ما از ستاد کسانی هستند که کلاس نمی روند معاونین پرورشی و اجرایی و .....

پاشایی :

آن دست من نیست  1200 نفر باز نشست شده است مثلا نصفش نیروی من است ، چه کار باید بکنم حالا باید ساماندهی کنیم که کلاس خالی نماند این کار انجام شده یا نشده است ؟ من انجام داده ام  .من آمار ستادی و آموزشی را دارم و می دهم خدمت تان . یکی از اولویت های نهادهای سه گانه ساماندهی نیروی انسانی است ، ساماندهی نیروی انسانی معنی اش این است که یک سازماندهی است که ابلاغ دست معلم می دهند ،مدیر می دهند . اما ساماندهی یعنی استفاده ی بهینه از نیروهای موجود یعنی از حداقل نیروها حداکثر استفاده را بکنند . اگر ما ساماندهی نمی کردیم شاید 600 نفر کمتر نیرو داشتیم و کلاس خالی می ماند ولی کاری کردیم که به فضل خداوند مشکلی پیش نیامد کلاس خالی نماند . شنیدید که بگویند در فلان روستا یا شهرستان یک نفر معلم نیست ؟ قطعا این جوری نیست حتما عقبه ای آن در تابستان کار شده است گفتم تراکم این جوری باشد معلمان این جوری باشد هماهنگی باشد و ساماندهی نیروی انسانی صورت بگیرد و به فضل خدا این کار به شکل زیبا در استان انجام شده است .  در استان ما معلم بدون ابلاغ ،مدیر بدون برنامه و دانش آموز معطل نیست .

ادامه دارد

مهم: فرآیند جمع‌آوری اخبار به صورت خودکار انجام می‌گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده‌ی وبسایت منبع و منتشر کننده‌ی آن است. با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید با ما تماس بگیرید.

  • گزارش خطا
  • پیشنهاد به دیگر مخاطبان
  • ۰
  • ۰