پندهایی که آموزش و پرورش دولت دوازدهم باید از گذشته بگیرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان مشکلات و ناکامی های حوزه آموزش و پرورش در دولت یازدهم می گوید که در دولت جدید باید با احصاء این مشکلات از تکرار آنها جلوگیری شود ضمن آنکه حمایت ویژه دولت از وزیر آموزش و پرورش برای تحول در این مجموعه نیاز است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همزمان با فصل معرفی وزرا و بحث رأی اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگیان نظرات و نقدهای بسیاری را دارند اما نقطه مشترک تمام آنها معرفی فردی قدرتمند برای اعتلای جایگاه فعلی آموزش و پرورش است.

به اذعان فرهنگیان در دولت یازدهم آموزش و پرورش جزو اولویت های اصلی قرار نگرفت درحالی که این وزارتخانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که حل برخی از آنها نیازمند عزم ملی و حمایت ویژه دولت است.

در همین رابطه محمدعلی نجفی رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال با اعتراف به اینکه قرار بود آموزش و پرورش اولویت اول دولت یازدهم باشد، اما متأسفانه به علت وضعیت بحرانی کشور آموزش و پرورش نتوانست در اولویت قرار بگیرد عنوان کرده بود قطعا در دولت دوم روحانی با مدیریت وضعیت تحریم های خارجی و ایجاد ثبات اقتصادی در فضای داخلی وضعیت مناسبی برای توجه به مباحث زیربنایی تر مانند آموزش و پرورش فراهم شود.

در همین رابطه محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم که از نزدیک با مشکلات این وزارتخانه و فرهنگیان دست و پنجه نرم کرده است،در گفت وگو با تسنیم به مسائل و مشکلاتی که آموزش و پرورش در چهار سال گذشته با آنها مواجه بود اشاره کرد.

در بخشی از این گفت وگو فرشیدی مسائلی را مطرح کرد که جزو اولویت های آموزش و پرورش نبود اما در دولت یازدهم در محور توجه قرار داشت از سوی دیگر برخی مسائل که در دولت نخست حسن روحانی در حوزه آموزش و پرورش به آنها توجهی نشده است، باید با ارزیابی دقیق احصا و در دولت دوازدهم محور توجه قرار بگیرد.

به اذعان فرشیدی در آستانه استقرار دولت دوازدهم و معرفی وزرا به مجلس، یکی از مسائل مهم برای جامعه فرهنگیان موضوع وزارت آموزش و پرورش و تعیین سرنوشت این وزارتخانه در دوره چهارساله دوم دولت آقای روحانی است.

وی معتقد است که مسائل آموزش و پرورش همواره در دولت های مختلف به گونه ای بود که رضایت خاطر معلمان آنگونه که آنها انتظار داشتند تأمین نشد از سوی دیگر بین رهنمودهای امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و جایگاهی که برای آموزش و پرورش و معلم در نظام اسلامی ترسیم شده است، با واقعیت موجود فاصله جدی وجود دارد که این فاصله هر روز بیشتر می شود و در دولت یازدهم مسائلی مطرح شد که اختلافات میان آرمان ها و واقعیات جدی تر شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش می گوید که در شرایط جدید و استقرار دولت دوازدهم باید به این مسئله توجه داشت که آموزش و پرورش یک موضوع ملی است و باید مورد توجه تمام مسئولان کشور قرار بگیرد و همه برای اعتلای جایگاه و ارتقای منزلت معلم تلاش کنند.

وی ادامه می دهد: دانش آموزان یک ششم جمعیت کشور را تشکیل می دهند که خود به تنهایی قادر نیستند از منافعشان دفاع کنند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید از حامیان حقوق آنها باشند و در حوزه تعلیم و تربیت وزیر باید از منافع دانش آموزان حمایت کند.

طبق گفته های فرشیدی رئیس جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر وزارتخانه ها به آموزش و پرورش کمک کنند چرا که این وزارتخانه به نوعی یک وزارتخانه مادر محسوب می شود و سایر وزارتخانه ها به کار تولید کالا و خدمات مشغولند اما آموزش و پرورش وظیفه مهم تربیت انسان را برعهده دارد و آینده کشور در آموزش و پرورش ساخته می شود. بنابراین امیدواریم که در دولت دوازدهم تمام مسئولان کشور به این وزارتخانه توجه کنند و از این نکته غافل نباشند که هم اکنون در شرایطی هستیم که دشمن سیاست تغییر نسلها را در پیش گرفته و با جنگ نرم در تلاش برای ایجاد گسل فرهنگی در جامعه از طریق القای فرهنگ مادی در ترویج مفاسد اخلاقی است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تأکید می کند که برای موفقیت این حوزه در دولت دوازدهم باید نگاهی به مسائل آموزش و پرورش در دولت یازدهم داشته باشیم تا از مواردی که باعث تشدید مشکلات شد مطلع شده و در دولت جدید از آنها پرهیز شود؛ یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش در دولت یازدهم موضوع کمبود بودجه و مطالبات فرهنگیان بود بنابراین دولت باید تا جایی که می تواند در این رابطه به آموزش و پرورش کمک کند و در مواردی که ممکن نیست وزیر را با تشکیل شورای عالی اقتصاد یاری دهد و تدابیری اندیشیده شود که از طریق منابع دیگر به وزارت آموزش و پرورش کمک مالی شود.

وی از تزریق بودجه سنگین دولت یازدهم به وزارت بهداشت یاد می کند و معتقد است که تزریق این بودجه سنگین باعث شد که عملکرد وزارت بهداشت موفق جلوه کند. همچنین مقدمات معرفی کابینه دوازدهم حکایت از آن دارد که باز هم سیاست نازکردن و بودجه بیشتر گرفتن کارآیی دارد اما معلمان چندان بلد نیستند که ناز کنند. بنابراین امیدواریم رئیس جمهور به مسائل آموزش و پرورش و مشکلات آن توجه ویژه کند همچنین بسیاری از وزارتخانه ها نیز می توانند با در اختیار گذاشتن امکانات خود، آموزش و پرورش را یاری دهند.

فرشیدی یکی از مسائل و مشکلات جدی آموزش و پرورش دولت یازدهم را سیاسی شدن آن می داند و ادامه می دهد: رهبر معظم انقلاب به وزیر اسبق آموزش و پرورش تذکر دادند که سیاسی شدن برای این وزارتخانه سم است اما این پند مورد توجه قرار نگرفت و شاهد بودیم که سردمداران گروه های سیاسی به عنوان مشاور صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کردند و مسئله مهم تعلیم و تربیت به فراموشی سپرده شد که در دولت دوازدهم باید از این مسائل به شدت پرهیز شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با یادآوری اتفاقاتی همچون بروز مفاسد اقتصادی در این وزارتخانه عنوان می کند: آموزش و پرورش از پاکترین نهادهای کشور است و این مسئله یکی از افتخارات معلمان است. اما در دولت یازدهم شاهد بودیم سرمایه فرهنگیان که در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه پس انداز شده بود، بزرگترین فساد با رقم ۸ هزار میلیارد تومان را رقم زد و افرادی به صندوق ذخیره فرهنگیان راه یافتند که حیثیت وزیر آموزش و پرورش را زیر سوال بردند و با برکناری وزیر تکلیف عوامل دخیل در این مسئله مشخص نشد و شاهد بودیم که با سرمایه معلمان سریال ساخته و به برخی افراد وام های کلان دادند که این مسائل به افت انگیزه آنها منجر شد.

وی معتقد است که وزیر آموزش و پرورش حتماً باید از جامعه فرهنگیان باشد چرا که چنین وزیری با مسائل و مشکلات آشناتر است. از سوی دیگر وزیر جدید آموزش و پرورش باید برنامه ششم توسعه را که در آن به نیازهای آموزش و پرورش از جمله سند تحول بنیادین و مشکلات معیشتی معلمان اشاره شده است، در اولویت قرارد هد.

فرشیدی با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم تحلیف رئیس جمهور خاطرنشان می کند: در آموزش و پرورش باید قدر نیروهای انقلابی را بدانیم و موضوع خودباختگی در برابر غرب و عدم اعتماد به سندهای داخلی در عرصه تعلیم و تربیت که با تصویب سند ۲۰۳۰ و مصدود ماندن سند تحول بنیادین در دولت یازدهم رقم خورد در دولت جدید باید کنار گذاشته شود.

  • گزارش خطا
  • پیشنهاد به دیگر مخاطبان
  • ۰
  • ۰