این جت مافوقصوت، «اف ۳۵» را به چالش میکشد

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از فارس، پژوهشگران چینی از آزمایش موفق نوعی موتور جت مافوق صوت جدید با نام «موتور چرخه تطبیقی» خبر دادهاند؛ پیشرانهای که گفته میشود توان تولید رانشی بیسابقه، مصرف سوخت کمتر و سرعتی تا ۴ماخ (چهار برابر سرعت صوت) دارد.
این دستاورد میتواند مسیر طراحی نسل آینده هواپیماها و جنگندهها را تغییر دهد.بر اساس گزارشهای منتشرشده، این موتور توسط مؤسسه «ترمودینامیک مهندسی» وابسته به آکادمی علوم چین طراحی و آزمایش شده است. موتور فوق قادر است ساختار درونی و مسیر جریان هوای خود را بسته به شرایط پرواز تغییر دهد و از مرحله برخاست تا پرواز مافوق صوت، عملکردی بهینه ارائه دهد.
گزارشها حاکی است این موتور میتواند ۲۷ تا ۴۷ درصد رانش بیشتری نسبت به موتورهای فعلی در کلاس مشابه تولید کند و در عین حال مصرف سوخت را تا یکسوم کاهش دهد. این فناوری از نمونههای آمریکایی مانند GE XA100 و Pratt & Whitney XA101 نیز پیشرفتهتر است، موتورهایی که برای جنگندهی F-35 در حال توسعهاند.
موتورهای جت معمولی، چه از نوع توربوفن و چه توربوجت، معمولاً تنها برای یکی از دو حالت کارایی در سرعت پایین یا توان بالا در سرعت زیاد بهینه میشوند. اما موتور فوق این محدودیت را با تغییر پویا در مسیر جریان هوا، نسبت فشار و سیکل احتراق برطرف میکند.به زبان ساده، این موتور میتواند همانند یک موتور «هوشمند» بین حالت توربوفن (در سرعت پایین، کمصدا و اقتصادی) و حالت توربوجت (در سرعت بالا و برای شتاب شدید) جابهجا شود.

درحالیکه نمونههای آمریکایی از سامانهی دوجریانی استفاده میکنند، موتور جدید چین دارای سه جریان هوای مستقل است. این طراحی موسوم به «احتراق در مسیر بایپس» و «اختلاط بینمرحلهای» نهتنها به مدیریت حرارت و خنکسازی تجهیزات الکترونیکی کمک میکند، بلکه دمای گاز خروجی را کاهش داده و ردپای فروسرخ هواپیما را نیز کمتر میسازد؛(موضوعی حیاتی برای جنگندههای پنهانکار).
بهعلاوه، طراحی سهجریانی میتواند پایداری ورودی هوا و بازیابی فشار را در سرعتهای بالا بهبود بخشد و به کاهش مقاومت بدنه در جریان پرواز مافوق صوت کمک کند.
۵۸۵۸



