رپورتاژ

پاراوان سربی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی با نام پاراون سربی معرفی می شود. این تجهیزات یکی از وسایل جداکننده در تصویربرداری دندانپزشکی بوده و با عنوان پارتیشن سربی هم شهرت دارد. این ابزارهای محافظتی برای جلوگیری از آسیب دیدن پرتوکاران در نزدیکی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت اتاق برای جداسازی اشعات مضر از پرتوکاران، بسیار زمان بر است و هزینه بالایی می طلبد. از این رو از پاراوان های جداکننده سربی در این زمینه استفاده می شود.

 

مزایای استفاده از پاراوان سربی

پاراوان سربی یک ابزار محافظتی در برابر پرتوی یونیزانت محسوب می شود که از تماس مستقیم پزشکان با این پرتوها پیشگیری می کند. این تجهیزات برای حفظ سلامت پرتوکاران در طولانی مدت کارایی دارند. برخی از مهمترین مزایای استفاده از پاراوان سربی به شرح زیر هستند:

  1. این تجهیزات به صورت قابل حمل تولید می شوند و انتقال آن ها از جایی به جای دیگر بسیار ساده است.
  2. استفاده از پاراوان ها هزینه محدودی دارد؛ در کلینیک های نوپا و درمانگاه های کوچک اغلب از این تجهیزات برای عکسبرداری و مقاصد مشابه استفاده می کنند.
  3. انواع پاراوان سربی به صورت 3 لتی تولید شده و با قابلیت تاشوندگی مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. رویه این پاراوان ها بسته به خواست و نظر مشتریان طراحی می شود. رنگ و طرح پاراوان های سربی با هم متفاوت است.
  5. در ساخت و تولید برخی از این محصولات از چرخ در زیر لت ها استفاده شده که جا به جایی آن ها را در محیط ساده تر می کند.

پاراوان سربی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای ارزیابی نحوه کاربرد و مزایای استفاده از پاراوان سربی باید به اجزای تشکیل دهنده آن نیز دقت داشته باشید. برخی از مهمترین بخش های این تجهیزات را در زیر مشاهده می کنید:

لایه های سربی پاراوان

این جداکنندگی های سربی، یک جاذب قوی در برابر پرتوهای ایکس محسوب می شوند. در ساختار پاراوان ها از سرب سنگین استفاده شده که سبب کاهش اثرات تشعشات مضر خواهد شد. این فلز در جذب اشعه گاما نیز عملکرد مطلوبی دارد. نرم بودن و قابلیت چکش خواری این فلز استفاده از آن را در این صنایع افزایش داده است. مقاومت فلز سرب در برابر خوردگی بسیار بالا است؛ از این رو پاراوان های سربی برای مدت طولانی سالم باقی می مانند.

رویه باکیفیت جداکننده سربی

رویه پاراوان سربی با قابلیت شستشو طراحی شده و نگهداری از این تجهیزات را ساده تر می کند. بر روی این رویه هیچ خط و خشی ایجاد نمی شود. زیبایی بصری رویه باکیفیت پاراوان سربی نیز یکی از مهمترین ویژگی های آن به شمار می رود. با استفاده از این رویه ها محافظت از لایه در طولانی مدت بهتر انجام می شود.

شیشه های سربی

انواع جداکننده های سربی با استفاده از متریال متفاوتی تولید می شوند. در ساخت و آماده سازی برخی از این تجهیزات از شیشه های سربی استفاده شده که کاملا شفاف بوده و در برابر اشعه خروجی یک عایق کامل به وجود می آورد. این لایه های عایق در ابعاد مختلفی تولید شده و قاب آن ها اغلب استیل یا گالوانیزه است. مقاومت بالای شیشه های سربی یکی از مهمترین ویژگی های این متریال به شمار می رود. انواع آن ها با پولیش های مخصوص آماده می شود که مقاومت کار را در برابر خط و خش افزایش می دهد.

 

مهمترین کاربرد پاراوان سربی چیست؟

انواع پاراوان سربی برای مقاصد مختلف در عرصه طب و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این جداکننده ها در مراکز درمانی برای محافظت از کادر درمان اهمیت دارد. اشعات مضر ایجاد شده از دستگاه های طبی عکس برداری، سلامت کارکنان این مراکز را تهدید می کند و آثار مخربی در بخش های مختلف بدن به وجود می آورد. استفاده از یک جداکننده سربی، ارائه خدمات طبی را با ایمنی بیشتری همراه می کند. شما می توانید این پاراوان سربی را به صورت مستقیم از مرکز معتبر سورنا دنتال خریداری کنید. سورنال دنتال طیف وسیعی از این تجهیزات را به صورت عمده و جزیی در اختیار مشتریان قرار می دهد.https://sorenadental.com/product/medical-lead-barrier/

برخی از مهمترین کاربردهای استفاده از این تجهیزات را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این تجهیزات یکی از مهمترین عناصر بخش رادیولوژی مراکز درمانی هستند.
  2. استفاده از آن ها در آنژیوگرافی و دستگاه های مرتبط به آن رایج است.
  3. در عرصه طب از دستگاه هایی برای سنجش تراکم استخوان ها استفاده می شود که از پاراوان سربی در کنار آن استفاده می شود.
  4. گرافی دندان نیز یکی از مهمترین فرایندهای طبی است که با استفاده از پاراوان سربی انجام می شود.

قابلیت های جداکننده سربی

پارتیشن یا جداکننده سربی قابلیت های ویژه ای در مراکز درمانی به وجود می آورد. برخی از مهمترین ویژگی ها و قابلیت های این تجهیزات را به شرح زیر مشاهده می کنید:

کاهش میزان دز اشعه

پاراوان ها دز انتقال اشعه به بدن بیمار و کادر درمان را به شدت کاهش می دهند. با استفاده از آن ها عوارض جانبی اشعه های مضر نیز به حداقل می رسند و سلامت بیمار و کادر درمان حاضر را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

پیشگیری از آسیب دیدگی بافت سالم

یکی دیگر از مهمترین مزایای جداکننده های سربی، پیشگیری از آسیب دیدن بافت سالم بدن است. ایجاد آلودگی و آسیب در بافت ها با استفاده از پاراوان سربی و قابلیت های آن به حداقل می رسد و سلامت بدن بیماران را تهدید نمی کند.

افزایش دقت تصویربرداری

در حوزه پزشکی کیفیت تصویر برداری از اهمیت زیادی برخوردار است و در نتیجه تشخیص بیماری تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از جداکننده های سربی در این حوزه از بروز تداخلات و نویزها در حین تصویربرداری پیشگیری می کند و مزایای بی شماری به همراه دارد. با افزایش کیفیت خدمات تصویربرداری، برنامه ریزی برای بهبود بیماری ساده تر انجام می شود.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با انواع قابلیت ها و مزایای استفاده از جداکننده های سربی در مراکز درمانی و خدمات تصویربرداری نکاتی را بررسی کردیم. استفاده از این تجهیزات روند تصویربرداری برای تشخیص بیماری ها و اختلالات بدن را ساده تر می کند. پاراوان سربی دسته بندی های گوناگونی دارد. در ساخت هر مدل از این تجهیزات از روکش های متفاوتی استفاده شده که کیفیت ساختار این لوازم را تحت تاثیر قرار می دهند. کاربرد این اقلام در حوزه های مختلف دندانپزشکی، آنژیو، رادیولوژی و… است. در سال های اخیر میزان مصارف این تجهیزات افزایش یافته اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا