بیانیه شورای صنفی دانشگاه شریف درباره اینترنت طبقاتی

شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف صبح امروز، شنبه ۱۷ آبان، با انتشار یک بیانیه طرح موسوم به «اینترنت طبقاتی» در این دانشگاه را توهینی آشکار به شعور جمعی مردم و بلکه عقبگردی خطرناک در مسیر عدالت ارتباطی و آموزش برابر دانست.
اعتماد در خبری نوشت:پیش از دانشگاه صنعتی شریف، شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز با انتشار بیانیهای ارائه دسترسی آزاد به یوتیوب برای دانشجویان را مخالفت کرده بود. شورای صنفی دانشگاه شریف در متن بیانیه خود آورده است:
«در روزهایی که جامعه دانشگاهی کشور با هزاران مشکل معیشتی، آموزشی و روانی دستوپنجه نرم میکند، خبر اجرای طرح موسوم به «اینترنت طبقاتی» نهتنها توهینی آشکار به شعور جمعی مردم، بلکه عقبگردی خطرناک در مسیر عدالت ارتباطی و آموزش برابر است. تصمیمی که با هر توجیهی، در نهایت معنایی جز شکاف عمیقتر میان مردم و حاکمیت ندارد.»
در ادامه این بیانیه میخوانید: «اینکه وزارت علوم، به جای پیگیری حل ریشهای مسئله فیلترینگ و محدودیتهای گستردهای که سالهاست آموزش و پژوهش دانشجویان را زمینگیر کرده، آغازگر بساط تقسیم ناعادلانه اینترنت باشد، مایه تأسف است. اگر هدف واقعاً «تسهیل آموزش» است، چرا تمام جامعه از این حق بیبهره بماند؟ مگر سواد، پیشرفت و آگاهی مختص جماعت دانشگاهی است و بقیه مردم نیازی به آموزش ندارند؟ اگر دغدغه شما علم و دانایی است، راه درست آن دسترسی آزاد برای همگان است، نه مرتفعسازی دیوار تبعیض.
از شما نقل شده است که فرمودهاید: «کاربری یوتیوب عمدتاً آموزشی است ما یک گزارش مستدل و مفصلی را از سهم یوتیوب در تحقیق، پژوهش و آموزش تهیه کرده و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارسال کردهایم، خیلی امیدواریم با توجه به مذاکراتی که انجام دادهایم حداقل برای اساتید و دانشجویان آموزش عالی از یوتیوب رفع مسدودی شود.»
در بخش دیگری از این بیانیه نوشته شده است: «جناب وزیر، اجازه دهید بیپرده بگوییم؛ اساس چنین گزارهای از ریشه باطل است. اینکه یوتیوب را «عمدتاً آموزشی» بدانیم، یعنی ما هنوز ماهیت جهان دیجیتال را نفهمیدهایم. یوتیوب نه «ابزار آموزشی» صرف، بلکه رسانهای فراگیر از زندگی، فرهنگ، علم، هنر، نقد، طنز، سیاست، جامعه و مهمتر از همه، حق این مردم است. هیچ رسانه زندهای را نمیتوان به یک کاربرد تقلیل داد. این نگاه خشک، همان نگاه گزینشی و قیممآبانه است که سالهاست فضای فرهنگی کشور را فلج کرده است.
جناب وزیر؛ این جمله جنابعالی، خود سند آشفتگی در تفکر سیاستگذار است. یعنی از نظر شما آموختن تنها در سطوح دانشگاهی معتبر است؟ یعنی مردم، کارگران، نوجوانان و شهروندان عادی، که با ویدیوهای آموزشی در صنایع، مهارتها و علوم مختلف خود را میسازند، سهمی از یادگیری ندارند؟ در کدام مکتب فکری، آموزش را در انحصار طبقه ممتاز قرار دادهاند؟ این چه گزارش مستدلی است که تبعیض را به نام آموزش توجیه میکند؟ اگر نیت شما واقعاً تسهیل آموزش است، آن گزارش را به جای کمیته فیلترینگ، برای افکار عمومی منتشر کنید، تا ببینند چطور یکی از ارکان اصلی یادگیری در جهان امروز را به گروگان گرفتهاید.»
شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که یکی از شعارهای اصلی دولت، «رفع فیلترینگ و باز شدن فضای ارتباطی» بود، نوشته است:
«امروز، نه تنها وعدهها معکوس شده، بلکه همان ارتباط نیمبند موجود نیز در حال تبدیل شدن به امتیازی خاص است. دولتی که وعده رفع فیلترینگ اینستاگرام را هم نتوانسته عملی کند، چگونه به خود حق میدهد دسترسی عموم مردم به اینترنت را طبقهبندی کند؟ اگر هدفتان خیر و نیتتان گسترش علم و دانش است، این راهش نیست.»
۲۲۳۲۱۷



