سیاسی

سفر وزیر خارجه چین به روسیه

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین پس از دیدار دو روزه با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مالت، برای گفت‌وگوهای امنیتی عازم روسیه شد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که وانگ یی که به طور همزمان پست سیاست خارجی حزب حاکم کمونیست چین را نیز برعهده دارد از امروز (دوشنبه 27 شهریور ماه) تا روز پنجشنبه (30 شهریور ماه) برای دوری از رایزنی‌های امنیت راهبردی روسیه و چین، در روسیه به سر خواهد برد.

علی‌رغم تلاش غرب برای منزوی کردن روسیه به بهانه جنگ اوکراین، روابط چین و روسیه در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که وانگ در دیدار اوایل هفته خود با سالیوان درباره وضعیت اوکراین گفت‌وگو کرد و دو طرف گفت‌وگوها را صریح، اساسی و سازنده توصیف کردند.

وانگ در پایان سال گذشته از سمت وزیر خارجه‌ای چین استعفا کرد و جایگاه بالاتری بعنوان رئیس امور خارجی حزب کمونیست به دست آورد اما در ماه ژوئیه پس از آن‌که «کین گانگ» وزیر خارجه چین از حضور در انظار عمومی ناپدید شد، بار دیگر مسئولیت وزیر خارجه‌ای کشورش را برعهده گرفت.

روابط آمریکا و چین در طول یک سال گذشته تحت تاثیر سیاست‌های خصمانه، جنجال آفرینی‌ها و اتهام‌زنی‌های واشنگتن علیه پکن از جمله جنجال آفرینی بر سر عبور بالُن چینی از حریم هوایی آمریکا، ادعای هک شدن پست الکترونیکی «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا توسط دولت چین و اعمال محدودیت بر صادرات تراشه‌های رایانه‌ای پیشرفته به چین قرار داشته است.

شبکه خبری «ان.بی.سی نیوز» آمریکا این دیدار محرمانه و از پیش اعلام نشده وانگ یی و سالیوان را گامی چشمگیر در تلاش واشنگتن برای ترمیم روابط شدیدا آسیب دیده با چین و زمینه‌سازی برای نشستی بین جو بایدن و شی جینپینگ در پاییز امسال ارزیابی کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا